2018.06.03-04. - Nemzeti összetartozás napja – 2018

A június 4-i nemzeti összetartozás napján a Rákóczi Szövetség Diákutaztatási Programja keretében 128 Kárpát-medencei középiskola közel 5 500 diákja utazhatott legalább egy határ átlépésével. Mellettük több mint 800, a diaszpórában és a Kárpát-medencében élő magyar fiatal érkezett a fővárosba, illetve a várpalotai és oroszlányi megemlékezésekre. A Rákóczi Szövetség nemzeti összetartozás napi központi megemlékezését a Várpalotához közeli királyszállási Nagy-Magyarország parkban tartotta június 4-én, hétfőn 15 órától, ahol beszédet mondott Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes.

A nemzeti összetartozás napi Diákutaztatási Program keretében bármely Kárpát-medencei középiskola pályázhatott azzal a feltétellel, hogy június 4-én a Kárpát-medencében legalább egy határt átlépve ellátogatnak egy másik ország magyar iskolájához, ahol közös programot bonyolítanak. A 128 sikerrel pályázó iskola közül 74 magyarországi, 19 erdélyi és partiumi, 21 felvidéki, 11 délvidéki és 3 kárpátaljai.

Felvidék: Alsóbodok, Bátka, Bátorkeszi, Búcs, Diószeg, Dunamocs, Dunaradvány, Gúta, Hetény, Ipolybalog, Ipolynyék, Izsa, Karva, Komárom, Léva, Madar, Muzsla, Nagymegyer, Párkány, Pat, Somorja, Virt Kárpátalja: Beregszász, Nagydobrony, Nagymuzsaly, Técső, Tiszapéterfalva, Visk. Erdély és Partium: Arad, Csíkszereda, Dicsőszentmárton, Kápolnásfalu, Margitta, Nagyenyed, Nagykároly, Nagyszalonta, Nagyvárad, Segesvár, Székelyhíd, Székelykeresztúr, Székelyudvarhely, Szilágysomlyó, Temesvár, Torda. Vajdaság: Csóka, Óbecse, Szabadka, Székelykeve, Szenttamás, Topolya, Törökbecse, Törökkanizsa. Muravidék: Lendva Diaszpóra: USA, Ausztrália, Lengyelország Az utazók nem csak Magyarországról és Magyarországra utaznak, hanem több esetben külhoni régiók iskolái keresik fel egymást.

Vasárnap ebéd után gyülekeztünk az ipolybalogi buszmegállóban, és lelkesen vártuk a megrendelt autóbuszt, mely Alsóbodokról indult. A busz időben érkezett, majd bepakoltuk a csomagokat, mindenki elfoglalta a helyét, és indultunk Budapestre. A hangulat az autóbuszban nagyon jó volt. Az út gyorsan eltelt, és megérkeztünk Budapestre a MOM sportcsarnokba. A mi csoportunk vezetője Balázs Péter és Hajnalka volt, akik a két nap folyamán irányítottak bennünket. A MOM sportközpont előtt vendégül láttak bennünket, kaptunk vacsorát, üdítőt, ételcsomagot és almáspitét. A megvendégelés után kezdődtek a koncertek, melyeket neves előadók adtak elő: Blahalouisiana, Margaret Island. Mindnyájan jól szórakoztunk a műsorok alatt. A koncert után későre járt az idő, és autóbusszal elvittek a szállásra, mely Várpalotán, Királyszálláson volt. A lányok az Erdély házban voltak elszállásolva, a fiúk lakókocsikban töltötték az éjszakát. Másnap reggel összepakoltunk, és elindultunk az Országház látogatásra. Itt körbevezettek bennünket, láttuk az őrségváltást, a Szent Koronát, a koronázási ékszereket, a dísztermeket, a parlamenti üléstermet. Itt másfél órát tartózkodtunk, ezt követően lesétáltunk a Rakpartra az Európa hajóra. A Dunán hajózva megebédeltünk, közben megcsodálhattuk Buda és Pest látványosságait, gyönyörű volt, és még az idő is kedvezett. A délelőtti program után visszaszállítottak minket Királyszállásra, ahol a csapat összegyűlt a park közepén, és megkezdődött a megemlékezés. Beszédet mondott Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes. Az előadás után Dér Heni koncertjén vehettünk részt. A koncert után megvacsoráztunk, és indultunk hazafelé.

A kirándulás nagyon tetszett, sokat jelentett számunkra. Sok szép helyen jártunk, barátokra tettünk szert, és a legjobban a Dér Heni-koncert tetszett. Az út zökkenőmentés volt hazafelé, és a késői órákban megérkeztünk Balogra.